تفاوت ماساژ درمانی یا منوال تراپی با ماساژ ریلکسی

فیزیوتراپی 13 اسفند, 1397 7/13/2019
تفاوت ماساژ درمانی یا منوال تراپی با ماساژ ریلکسی

تعریف ماساژ درمانی

اول از همه باید خاطر نشان کرد منظور از ماساژ درمانی یا منوال تراپی تکنیک هایی است که فقط فیزیوتراپیست به آن آگاه است و با انواع ماساژهایی که غیر از متخصص این امر خارج از کلینیک فیزیوتراپی تحت عنوان ماساژ درمانی انجام می‌گیرد کاملا متفاوت است.

کاربرد منوال تراپی

منوال تراپی شامل طیف وسیعی از تکنیک ها برای آزاد سازی عضلات و فاشیا، چسبندگی بافت های مختلف از جمله کپسول مفصلی است که باعث محدودیت حرکتی مفاصل می شود و اعصاب که باعث علائمی چون خواب رفتگی دست و پا و بی حسی می شود. همچنین برای اصلاح چرخش های لگنی و مهره های ستون فقرات و اصلاح بیومکانیک مفاصل محیطی کاربرد دارد.

در ماساژ ریلکسی بیشترین هدف افزایش جریان خون منطقه مورد نظر و آرامش‌ روحی و موقتی عضلانی است. در بسیاری که از مشکلات عضلانی اسکلتی راه کاهش درد و رفع محدودیت نمی باشد و گاها باعث افزایش درد در افرادی که دچار سندروم مایوفاشیال هستند نیز می شود. بنابراین برای درمان درد های مفصلی و عضلانی گزینه مناسبی نخواهد بود. و صرفا جهت رفع خستگی و آرامش روان کاربرد دارد.

نکته ای که باید حتما به آن دقت کرد این است که هیچ شخصی به جز فیزیوتراپیست صلاحیت انجام منوال تراپی یا ماساژ درمانی را ندارد. متاسفانه برخی افراد غیر متخصص به نام ماساژ درمانی اقدام به درمان بیماران می کنند در حالی که حتی آشنایی کافی به آناتومی بدن ندارند و ما شاهد آسیب های بیمارانی که به این افراد مراجعه میکنند هستیم. بنابراین به هیچ عنوان برای درمان نزد شخصی جز فیزیوتراپیست مراجعه نکرده و حتی برای انجام ماساژ ریلکسی هم با درمانگر خود مشورت کنید

فیزیوتراپی در شریعتی، فیزیوتراپی خوب در شریعتی فیزیوتراپی در شریعتی