تكار تراپی چیست و چه فوایدی دارد؟(Tecar Therapy)

فیزیوتراپی 26 خرداد, 1398 6/16/2019
تكار تراپی  چیست و چه فوایدی دارد؟(Tecar Therapy)

TECAR: Transfer Energy Capacitive And Resistive

تکارتراپی یک تکنیک نوین و پیشرفته ی درمانی در فیزیوتراپی است که به تازگی وارد دنیای توانبخشی و بهبود آسیب شده است. تکار تراپی نوعی گرماي عمقی است که از طریق انتقال انرژی به بدن منجر به ایجاد اثرات بیولوژیکی بر بافت، فعال سازی ترمیم بافتی و بهبود پروسه ی ضد التهابی می شود.

این روش درمانی که در فیزیوتراپی بسیار پر کاربرد است به میزان قابل توجهی دوران ریکاوری و توانبخشی را در بهبودی بیماران کاهش می دهد و اثرات فوری ضد التهابی و کنترل درد بر روی عضلات، تاندون ها، لیگامان ها، غضروف و استخوان دارد و در رفع چسبندگی ها و کوتاهی های بعد از جراحی ها بسیار موثر و کارآمد است.

ايدۀ اصلي تکار براي توليد گرما داخل بافت بدين صورت است كه يك جريان متناوب در محدودۀ فركانسيRF ، توسط دو الكترود بر سطح پوست اعمال ­شود. اين گرما باعث افزايش خون‌رساني و در نتيجه افزايش اكسيژن و مواد غذايي به بافت مي­گردد كه در نهايت باعث افزايش متابوليسم سلول­، تسريع فرآيند التيام بافت و تسكين درد خواهد شد. در این روش، تغییر بسیار سریع پلاریته ی جریان RF در دو الکترود، باعث شکل گیری یک حرکت آشفته ی یونی در بافت می گردد. انرژی جنبشی ناشی از این حرکت عامل اصلی تولید گرما در بافت و بروز آثار بیولوژیک است.

تاثیرات فیزیولوژیک تکار

• افزایش انعطاف پذیری کلاژن
  • کاهش درد با آزاد کردن اندورفین
  • کاهش اسپاسم
  • جداسازی سریع تر و کامل تر اکسیژن از هموگلوبین
  • گشادی عروق به صورت موضعی که منجر به افزایش تغذیه و اکسیژن رسانی و دفع مواد زائد می شود
  • تسریع بازجذب توده های هموراژی.

موارد کاربرد تکار

• تاندونیت
  • تاندونیت کلسیفیه شده
  • بورسیت
  • آرتروز
  • کانترکچر
  • اسپاسم و سایر آسیب های عضلانی
  • درد عصب سیاتیک
  • التهاب فاشیای کف پا
  • کاربردهای زیبایی مثل skin tightening، tonification و cellulite reduction.