درمان تخصصی لنف ادم در بیماران سرطان پستان توسط فیزیوتراپ متخصص در درمان لنف ادم

فیزیوتراپی 1 خرداد, 1398 5/22/2019

لنف ادم چيست؟

نف ادم به تورم غیر طبیعی قسمتي از بدن گفته ميشود كه ميتواند ناشی از نقص در تكامل بافت هاي لنفاوی ( به صورت مادر زادي)یا آسیب به آنها در طي اعمال جراحي(به صورت ثانويه) باشد . لنف ادم بيماري پيشرونده اي ميباشد كه علاوه بر ايجاد ظاهرى غير طبيعى در فرد ، بدليل بروز مشكلات ارتوپدي و پوستي و نيز به سبب احتمال بروز عفونت های مكرر و نقص در سيستم ايمني سلامت فرد را نيز به خطر مي اندازد. به دنبال ادم اندام، وزن ناحيه به چندین برابر می رسد و سنگیني ناشي از آن علاوه بر درد، افراد مبتلا را انجام فعالیت های روزمره باز می دارد.

شايع ترين دليل بروز ادم لنفاوي برداشتن غدد لنفاوي بدنبال سرطان پستان ميباشد.به همين دليل زنانی که به سرطان پستان مبتلا می شوند بايد آموزش هاي مورد نياز در مورد پيشگيري تورم لنف ها از طريق تمرينات تخصصي و ماساژهای اختصاصي را ببينند.

لنف تراپي چيست؟

موثرترین روش درمانی شناخته شده برای لنف ادم ، مجموعه ای شامل درناژ یا تخلیه لنف , بانداژچند لایه با باندهای مخصوص لنف ادم ,ورزش ها ي تخصصي طراحی شده برای لنف ادم و مراقبتهای پوستی می باشد. درمان لنف ادم ميتواند به صورت پيش گيرانه بلافاصله پس از جراحي سينه نيز انجام شود . هدف از لنف تراپي در مرحله اول تخليه ي ورم هاي سطحي و عمقي و برداشتن فشار و كاهش درد بيمار ميباشد در مرحله ي بعد مراقبتهای است که باید توسط بیمار ادامه یابد و به طور متوالی تحت نظر درمانگر صورت گيرد. لنف تراپی علاوه بر اینکه از پیشرفت تورم جلوگیری می کند بلکه تورم های ایجاد شده و همچنین درد ناشی از آن را کاهش می دهد.