لیزر درمانی با لیزر پر توان

فیزیوتراپی 26 خرداد, 1398 6/16/2019
لیزر درمانی با لیزر پر توان

لیزر درمانی با لیزر پرتوان، روشی نوین برای تسکین و رهایی از بسیاری از عارضه های دردناک می باشد. لیزر درمانی یا لیزر تراپی، سلول ها را با وارد کردن انرژی نور لیزر به بافت، تحریک می کند. لیزر پرتوان، یک روش بدون درد، ایمن و نسبتا بدون عوارض جانبی است که در شیوه های جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات و همچنین برای رفع درد های عصبی، عضلانی و اسکلتی کاربرد دارد. لیزردرمانی ، فرایند بهبود یک زخم یا جراحت را تسریع می کند و روی درمان درد های عصبی، عضلانی و اسکلتی نیز موثر است.

لیزر پر توان نسبت به لیزر درمانی سرد از تکنولوژی جدیدتری برخوردار است. درمان کشیدگی ماهیچه با لیزر پرتوان با قدرت بالا یک پیشرفت تکنولوژیکی نسبت به لیزر درمانی سرد بوده و قابلیت درمان سطح بسیار زیادی را نسبت به لیزر سرد، داراست. تحریک زیستی توسط نور لیزر، منجر به رشد و ترمیم بافت می شود. این عمل باعث تسریع فرایند ترمیم زخم و همچنین کاهش چشمگیر درد، التهاب و شکل گیری بافت اسکار می شود.

اثرات زیستی (به دست آمده از مطالعات بالینی و آزمایشات) :

• بافت آسیب دیده و ناکارآمد را تحریک به بهبودی می کند.
  • ثر ضد التهاب: نور لیزر باعث تاخیر خون شاهرگی شده و همچنین دستگاه لنف را تحریک به فعالیت بیشتر می کند (مایعات مناطق متورم را خالی می کند). بنابراین باعث اِدِم و در نتیجه درد کم تر می شود.
  • ضد درد (اثر مسکن). اثر لیزر بر روی سلول های عصبی جلوی انتقال پیام درد به مغز را گرفته و حساسیت عصب را کم تر می کند. همچنین مکانیزم تسکین درد طبیعی بدن را تحریک کرده که عبارت است از ترشح مقادیر زیاد اندورفین و انکفالین از مغز و غدد فوق کلیه.
  • تسریع فرایند ترمیم بافت و رشد سلولی. لیزر درمانی پر توان با نفوذ عمیق در بافت، باعث سرعت بخشیدن به تولید مثل و رشد سلولی می شود. هنگامی که سلول های تاندون ها، استخوان ها، رباط ها و ماهیچه ها در معرض اشعه ی لیزر قرار بگیرند، تولید مثل و ترمیم آن ها سریع تر خواهد شد.
  • هبودی عملکرد اعصاب. بهبودی کند عملکرد اعصاب در بافت آسیب دیده، می تواند باعث بی حسی یا اختلال در عملکرد اندام های مختلف شود. لیزر به فرایند وصل شدن دوباره ی اعصاب شتاب داده و و دامنه ی پتانسیل عمل را به جهت بهینه سازی فعالیت عضلات، افزایش می دهد.
  • بهبود فعالیت های عروقی. لیزر درمانی پر توان باعث ایجاد مویرگ های جدید در بافت آسیب دیده شده، فرایند بهبود را سرعت بخشیده، زخم ها را زود تر می بندد و بافت اسکار را کاهش می دهد.
  • کاهش تشکیل بافت فیبروز. لیزر درمانی با قدرت بالا، تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی، خراش، سوختگی یا جراحی را کاهش می دهد.
  • ترمیم سریع تر زخم ها. لیزر درمانی پر توان تولید فیبروبلاست (واحد های سازنده ی کلاژن که در ترمیم زخم مورد نیازند) را تحریک می کند