آشنایی کامل با تریگر پوینت (درد میوفاسیال ، نقاط ماشه ای)، علت، علائم، پیشگیری و درمان

فیزیوتراپی 20 شهریور, 1400 9/18/2022
آشنایی کامل با تریگر پوینت (درد میوفاسیال ، نقاط ماشه ای)، علت، علائم، پیشگیری و درمان

نکته بسیار مهم، این مطلب توسط یکی از مراجعین که خود دچار تریگر پوینت شده بود تهیه شده است، بنابراین شما می توانید از تجربیات این شخص استفاده نمایید. مطلبی که مشاهده می فرمایید از مطالعه ده ها مطالب علمی دیگر توسط خود شخص گردآوری شده است.

آشنایی من با تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای از کجا آغاز شد

کار من برنامه نویس و طراحی سیستم می باشد، بنابراین با صندلی و کامپیوتر بسیار زیاد سر و کار دارم، متوجه بی حسی در دست راست خودم شدم، البته این بی حسی همیشه نبود، وقتی با سیستم کار می کردم به سراغم میامد، در غیر اینصورت به ندرت اتفاق می افتاد، خیلی توجهی بهش نکردم، تا اینکه در کنار بی حسی ، درد در بازوها هم شروع شد، درد بازوها به آرنج هم می رسید، با جستجو در اینترنت به این نتیجه رسیدم که این اتفاقا به علت فشار به دیسک ها می باشد، البته داشتم اشتباه فکر می کردم.چند روز دیگر بی تفاوت بودم تا اینکه تصمیم گرفتم به فیزیوتراپی مراجعه کنم.

هنوز با تریگر پوینت آشنا نشده بودم و با این تصور که مشکل از فشار به دیسک می باشد به فیزیوتراپی مراجعه کردم. بنابراین ابتدا بهتره با کلیت تریگر پوینت آشنا بشویم تا برویم ادامه داستان. زمانیکه به کلینیک فیزیوتراپی رسا مراجعه کردم با واژه تریگر پوینت آشنا شدم، بنابراین شروع کردم به جستجو در گوگل و کمک گرفتن از گوگل، سوالات و پاسخ به سوالات را با شما با اشتراک میگذارم.

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای چیست؟

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای، مناطق تحریک پذیر و حساس در باندهای ماهیچه اسکلتی، رباط یا فاسیا هستند که سبب بروز درد های ارجاعی در بدن می شوند.

درد ارجاعی به دردی گفته می شود که ناشی از بروز مشکل در قسمتی دیگر از بدن است برای مثال نقطه ماشه ای در شانه می تواند سبب بروز درد در بعضلات ضعیف مستعد ازو و یا دست ها شود.

برای منم دقیقا درد ارجاعی بود، نقاط ماشه ای در قسمت شانه و کتف من ایجاد شده بود که سبب بروز درد در دست راست من شده بود، درد و بی حسی هر دو را داشتم. در حالی که تریگر پوینت در شانه و کتف من به وجود آمده بود.

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای، درگیری ها و گره های عضلانی در عضلات می باشد که همراه با دردهای مزمن و انتشاری می‌باشد( همان دردهای ارجاعی که در بالا به آن اشاره شد ) . این گره ها ممکن است که به صورت نقاط ریز در عضلات قابل لمس باشد که با فشردن آنها توسط شخص و یا درمانگر می‌تواند درد انتشاری و ارجاعی را ایجاد نماید.

زمانی که من به فیزیوتراپی مراجعه کردم خانم دکتر برای معاینه محل های شایع که تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای ایجاد می شوند را فشار دادن، نقاط ماشه ای را در کتف خودم احساس می کردم البته که با درد همراه بود، دقیقا همان نقاط ریز را در حین فشار احساس می کردم.

قبل از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم، بهتره با واژه" درد میوفاسیال" که مرتبط با نقاط ماشه ای می باشد آشنا بشویم.

سندروم "درد میوفاشیال" چیست؟

شمار زیادی از مردم، در سنین مختلف از جوانی تا کهنسالی دچار دردهایی در نواحی کتف و گردن می‌شوند، اکثر این افراد پش از مواجهه با این نوع درد و گرفتگی در خود و دیگران، احتمال دچار شدن به دیسک گردن را به عنوان عامل اصلی مطرح می‌کنند اما آیا علت واقعی، آسیب به مهره‌های گردن است؟

سندرم درد میوفاسیال عبارت است ازدرد مزمن ماهیچه‌ای که در ارتباط با نقاط ماشه‌ای است. نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، نواحی حساسی هستند که ممکن است در اثر آسیب‌های ماهیچه‌ای، فعالیت‌های بیش از اندازه و انقباض‌های پیوسته یا طولانی مدت ایجاد گردند. در ابتدا درد در همان محل گزارش می‌شود، ولی ممکن است باعث درد ارجاعی گردد. در این سندرم، یک ماهیچه یا گروهی از ماهیچه‌ها درگیر می‌شوند.

گاهی مبتلایان به این سندروم همزمان با بروز درد، احساس ضعف در عضلات بازو، دست و همچنین احساس گزگز و سوزش در انگشتان دست خود دارند؛ در اوایل بیماری ممکن است با ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس کاهش درد به بیمار دست دهد، اما با پیشرفت بیماری احساس درد نیز شدیدتر می شود.

پژوهش‌های متعدد بیانگر آن است که بعضی بیماران مبتلا به سندروم درد میوفاسیال دچار فیبرومیالژی می‌شوند. فیبرومیالژی عارضه‌ی مزمنی است که علامت آن درد منتشر است. متخصصین معتقدند که مغز بیماران دچار فیبرومیالژی به مرور زمان به سیگنال‌های درد حساس‌تر می‌شود. برخی پزشکان بر این باورند که سندرم درد میوفاسیال در شروع این فرایند نقش دارد.

علت به وجود آمدن تریگر پوینت چیست؟(علت به وجود آمدن تریگر پوینت)

نقاط ماشه‌ای ، نواحی حساسی هستند که ممکن است در اثر آسیب‌های ماهیچه‌ای، فعالیت‌های بیش از اندازه و انقباض‌های پیوسته یا طولانی مدت ایجاد گردند، اگر عضله ای نتواند در زمان مناسب ترمیم شود، وارد چرخه معیوبی خواهد شد و این امرسبب شروع اسپاسم مداوم خواهد شد، در نتیجه عضله که جهت رهایی از این درد و اسپاسم نیازمند خونرسانی است از خونرسانی بازمانده، در نتیجه تاخیر در خونرسانی شرایط را پیچیده تر می کند و این چرخه معیبو ادامه خواهد داشت.( به اصطلاح پولاریزه شدن در عضلات اتفاق می افتد).

پولاریزه شدن به این معنی که به جای نوسازی، ترمیم و دمیدن خون جدید، رویه تقابل و حذف اتفاق می افتد که در صورت بروز این اتفاق عمل ترمیم به درستی انجام نخواهد شد و اسپاسم مداوم در عضلات شروع خواهد شد.

لیست عواملی که باعث بروز ایجاد نقاط ماشه ای (ترگیر پوینت) در بدن ما می شوند:

  • کشیدگی ماهیچه‌ای
  • فعالیت بیش از حد
  • وضعیت و حالت های نامناسب بدن
  • بی تحرکی طولانی مدت
  • آسیب دیسک بین مهره‌ای
  • فعالیت های فیزیکی شدید
  • استرس های روحی
  • گرفتگی های عضلانی
  • نشستن طولانی مدت
  • قرار دادن دست در یک وضعیت نادرست
  • اختلال خواب
    افرادی که دچار اختلال خواب چه به لحاظ میزان خواب و چه به لحاظ عمق خواب می باشند بیشتر در معرض دردهای مایوفاشیال و تریگرپوینت می باشند.

    برای شخص من اختلال در خواب یکی از عوامل به وجود آمدن تریگر پوینت بود، مدتها بود اختلال در خواب داشتم که به مرور زمان دردهای ناشی از ایجاد تریگر پوینت شروع شد.

  • کمبود ویتامین شامل ویتامین c ویتامین D ، ویتامین B ، فولیک اسید و آهن
  • عدم تعادل بین عضلات گروههای مختلف
    صورتیکه تعامل بین قدرت و تونیسیته عضلات خارج شود می تواند عضلات را مستعد تریگرپوینت نماید.آشنایی بیشتر با تنوس ماهیچه ای
  • سرما
    قرار گرفتن در محیط های سرد می‌تواند با افزایش تونیسیته عضلانی عاملی برای ایجاد تریگر پوینت ها محسوب شود.
  • ضعف عضلانی
    عضلات ضعیف مستعد در معرض قرار گرفتن تریگر پوینت می باشند.

عمل پولاریزه شدن در عضلات و تاثیر آن در شکل گیری تریگر پوینت

تعریف ماهیچه :
ماهيچه راه راه از سلول ماهيچه اي ساخته شده كه برخي اوقات به آن تار ماهيچه اي مي گويند. ساركوليما دربرگيرنده غشا اصلي سلول ماهيچه اي و لايه اي به نام غشاي پايه است. غشاي پايه از پولي ساكاريد و تارهاي كلاژن ساخته شده و موجب استقامت ساركوليما مي شود. هر چيزي كه ايزوتروپيك باشد هر زمان كه نور پلاريزه به آن برخورد كند در زمان بازتاب نور را به طور يكنواخت در جا هاي گوناگون پخش مي كند. حالا اگر نور پلاريزه به جسمي بخورد ولي به طور يكنواخت پخش شود به آن آنيزوتروپيك مي گويند. مي گويند كه عدم حرکت و تار هاي اكتين را در جاي خود نگهداري كرده است. A band منطقه وسط H zone.وجود دارد كه فيلامنت هاي ميوزين را در جاي خود نگهداري مي كند شبكه ساركوپلاسميك به صورت لوله هاي طولي در امتداد ميوفيبريل ها قرار دارد و در ماهيچه در حال استراحت جايگاه انباشت يون كلسيم است.

انقباض ماهیچه از کجا شروع می شود؟

انقباض ماهیچه از کجا شروع می شود؟ آزاد سازي يون هاي كلسيم از اين شبكه و ورود آن ها به ساركوپلاسم پيرامون فيلامنت ها موجب انقباض ماهيچه مي شود. عمود بر اين لوله هاي طولي هستند و از يك طرف تا لوله هاي عرضي تار به طرف ديگر آن ادامه دارند. - نقش لوله هاي عرضي انتقال دي پلاريزاسيون از يك تار ماهيچه اي به تار ماهيچه اي ديگر است.

Terminal cisternae كيسه پاياني:


كيسه پاياني بخش پاياني شبكه ساركوپلاسميك و جايگاه انباشت يون كلسيم است.

Triad: لوله هاي طولي شبكه ساركوپلاسميك در مجاورت لوله هاي عرضي به صورت دو كيسه پاياني در آمده اند و حالتي را مي سازند كه به آن ترياد مي گويند.

زماني كه موج دي پلاريزاسيون به لوله هاي عرضي رسيد به شبكه سا ركوپلاسمي منتقل مي شود و وقتي شبكه سا ركوپلاسمي دي پلاريزه شد يون كلسيم از آن خارج مي شود و وارد سيتوپلاسم شده وموجب انقباض مي شود.


حالا ما یک تریگر پوینت ایجاد شده در ماهیچه خود داریم که مانند گره هایی هستند که باید باز شوند.

علائم تریگر پوینت چییست؟ چگونه متوجه بشویم دچار تریگر پوینت شده ایم؟

شایع ترین نقطه شروع درد را پشت کتف بیمارمی باشد در این حالت احساس درد در یک یا چند نقطه در پشت کتف شروع و با پیشرفت بیماری، درد به گردن، پشت قفسه سینه، بازو و حتی به انگشتان دست هم می رسد.( برای شخص من درد به بازو و انگشتان رسیده بود).

دردهای اولیه و ثانویه در تریگر پوینت

  • نقاط ماشه ای اولیه
    به مواردی اطلاق می‌شود که با فشار یک درد شدید موضعی و الگوی درد مشخصی را ایجاد می‌نماید.
  • نقاط ماشه ای ثانویه
    فشار آن ناحیه سلول‌های عضلانی اطراف می‌تواند ایجاد تریگر پوینت های خوشه‌ای را نموده و باعث درد وسیع تری شود.
  • وجود درد ارجاعی(در این حالت با لمس نقطه مذکور درد در نقطه دیگری انتشار پیدا می کند)
  • کرختی بدن در ساعات ابتدایی روز
  • تغییر در قدرت عضله آسیب دیده یا در عضلات مربوطه

شدت درد ایجاد شده با توجه به موقعیت دقیق تریگرپوینت متفاوت خواهد بود .

آیا با کمک تصویربرداری می توانیم متوجه تریگر پوینت ها در عضلات بشویم

هیچ آزمایش خون و یا هیچ روش تصویربرداری برای تشخیص نقطه ماشه ای وجود ندارد؛ با این حال پزشکان می توانند با معاینات، حساسیت ها و درد نقطه ماشه ای تکرار شونده، محل دقیق درد تریگر پوینت را تشخیص دهند.

به طور کلی معاینات تریگر پوینت توسط پزشک از طریق لمس، می تواند به صورت ایستاده، نشسته یا دراز کشیده انجام شود. البته باید معایناتی برای دامنه حرکتی و معاینه وضعیتی نیز انجام شود.

روش های درمانی تریگر پوینت(درمان تریگر پوینت)

برای درمان تریگر پوینت( درد میوفاسیال ) یا نقاط ماشه ای اغلب به کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه می شود. استفاده از روش های مستقیم و غیر مستقیم در درمان نقاط ماشه ای موثر می باشد.

  • ماساژ و تکنیک های رهاسازی عضلانی
  • تقویت عضلات با انجام حرکات ورزشی
  • حرکات کششی
  • استفاده از سوزن خشک
  • استفاده از اولتراسوند
  • درمان با لیزر
  • دارودرمانی ( داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی )

درمان تریگر پوینت با ماساژ امکانپذیر می باشد؟

ماساژ درمانی چند بار در روز، که به صورت ریتمیک و فقط در یک جهت انجام شود می تواند به از بین رفتن علائم تریگر پوینت و درمان نقاط ماشه ای کمک کند. ماساژ می تواند به بهبود درد درد میوفاسیال کمک کند، البته با توجه به میزان نقاط ماشه ای تاثیر ماساژ درمانی می تواند متفاوت باشد.

حرکات کششی مناسب تریگر پوینت

برای دیدن حرکات کششی مناسب درمان تریگرها یا نقاط ماشه ای که دردرناک شده اند به لینک تصاویر حرکات کششی مناسب مراجعه کنید.

تصاویر تریگر پوینت چگونه هستند؟

برای اینکه دید کاملی از نقاط درد ماشه ای یا تریگرپوینت داشته باشیم پیشنهاد میکنیم لینک را دنبال کرده و به به تصاویر گوگل دقت کنید در ضمن آنکه یادتان باشد تشخیص اینکه کدام نقاط برای شما این درد را به همراه خود می آورند به تشخیص دقیق توسط فیزیوتراپیست حاذق نیاز دارد. فیزیوتراپی رسا در این زمینه بسیار سابقه طولانی دارد.

اگر در سعادت آباد تهران هستید و چار تریگر پوینت شده اید می توانید به فیزیوتراپی سرو نقره ای مراجعه بفرمایید

اگر در شهر رشت هستید و به دنبال فیزیوتراپی خوب در رشت یا یک متخصص فیزیوتراپیست در رشت هستید به فیزیوتراپی پرانا مراجعه کنید.

اگر در تجریش و الهیه تهران هستید و چار تریگر پوینت شده اید می توانید به فیزیوتراپی رسا مراجعه بفرمایید

 

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهد

ثبت نظر به این مقاله

ثبت