سوزن خشک در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی 23 شهریور, 1401 9/14/2022
سوزن خشک در فیزیوتراپی

در این مقاله سعی شده است مقاله ای تخصصی به زبان ساده تری بیان شده باشد، شاید بعضی از موارد به صورت تخصصی و سنگین گفته شده باشد، در عین حال مطالب جدید و تخصصی به شما میدهد. امیدواریم اطلاعات مفیدی را بتوانیم به شما ارائه دهیم. سندرم درد میوفاشیال یک نوع درد است که به اصطلاح پزشکی با نقاط ماشه ای یا Trigger Points در ارتباط هستند که علاوه بر ایجاد درد موضعی باعث ایجاد دردهای شدید می شود که این دردها می توانند منتشر به نواحی نزدیک و حتی دورتر شوند، شواهد فعلی، عمدتاً مطالعات تجربی، به وضوح از نقش نقاط ماشه ای در حساسیت محیطی و مرکزی می گویند زیرا آنها می توانند در حساس شدن گیرنده های درد محیطی، نورون های شاخ پشتی ستون فقرات و ساقه مغز نقش داشته باشند.

انجمن بین المللی برای مطالعه درد (IASP) تشخیص می دهد که سندرم درد میوفاشیال منبع شایع درد اسکلتی عضلانی است. همچنین طبق آمار بدست آمده 80 درصد مراجعین به مراکز درمانی، دارای دردهای مزمن با منشاء عضلانی هستند و در یک مطالعه بررسی شده است که ۳۰ درصد مراجعین به پزشکان متخصص داخلی با همین درد هستند، همچنین بسیاری از افراد با درد قفسه سینه و آنژین صدری دارای منشاء عضلانی هستند رایج ترین تعریف پذیرفته شده معتقد است که:
TrP یا Trigger Points میوفاشیال یک نقطه بیش از حد تحریک پذیر در یک نوار کشیده از عضله اسکلتی است که در اثر فشرده شدن، کشش، اضافه بار یا انقباض بافت دردناک است که معمولاً با درد ارجاعی که در فاصله دور از نقطه درک می شود پاسخ می دهد. از این جهت به بررسی فیزیوتراپی با سوزن خشک و سوالاتی که به صورت زیر ممکن است برای شما پیش بیاید می پردازیم:

  • سوزن های سوزن خشک چگونه هستند؟
  • کاربرد سوزن خشک چیست؟
  • تکنیک های سوزن درمانی چند نوع هستند؟
  • تعریف سوزن خشک از نگاه دو انجمن فیزیوتراپی در جهان:
  • فواید سوزن خشک چیست؟ (تخصصی)
  • روند درمانی سوزن خشک چیست؟ (تحقیق علمی و تخصصی)
  • بررسی درمان همزمان انقباض موضعی عضلات با سوزن خشک
  • عوارض جانبی سوزن خشک چیست؟
  • درد ناشی از سوزن یا درد پس از سوزن زدن
  • تاریخچه بررسی سوزن خشک
  • تفاوت بین طب سوزنی و سوزن خشک

 

سوزن های سوزن خشک چگونه اند؟

 

سوزن های استفاده شونده در تکنیک درای نیدلینگ یا Dry needling در فیزیوتراپی عبارتست از سوزنهای بسیار باریک که به آنها dry needles هم گفته می شود. این سوزن ها مانند سوزن های طب سوزنی هستند و یکبار مصرفند بعد از مصرف دور ریخته میشوند و برای هر بار در هر قسمت بدن بیمار از یک سوزن یکبار مصرف کاملا استرلیزه استفاده می شود.

کاربرد سوزن خشک چیست؟

در میان درمان های سوزنی، سوزن خشک نقطه ماشه ای (TrP-DN) احتمالاً محبوب ترین است، نظر به اینکه در ابتدای مقاله توضیح دادیم که سوزن خشک چگونه عمل میکند به صورت خلاصه می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • دردهایی معروفی مانند: زانو، کمر، سیاتیک
  • سندرم آرنج
  • سندرم تونل کارناپال مچ دست Carnapal tunnel syndrome
  • خار پاشنه پا
  • التهاب و درد کف پا
  • دردهایی در قسمت مچ پا
  • آسیب‌ های مفصلی
  • آسیب ها و التهاب تاندونی
  • اسپاسم های عضلانی یا Muscle spasms
  • فیبرومیالژیا یا Fibromyalgia
  • شانه یخ زده یا frozen shoulder
  • دردهای مزمن لگن
  • درد عضلات همسترینگ
  • سردردهای میگرنی و گردنی

اما در اینکه در تمام این درمان ها آیا سوزن خشک کاملا موثر است یا خیر در ادامه مقاله موثر بودن نیدلینگ یا عدم تاثیر آن را به صورت کاملا تخصصی برگرفته از مقاله های علمی برتر دنیا توضیح داده ایم.

تکنیک های سوزن درمانی چند نوع هستند؟

چندین درمان سوزنی برای درمان سندرم درد میوفاشیال پیشنهاد شده است. در واقع، دو کاربرد مختلف سوزن درمانی را می‌توان برای غیرفعال کردن TrP مورد استفاده قرار داد:

  • سوزن مرطوب (تزریق)
  • سوزن مرطوب به تزریق یک ماده به ناحیه TrP از طریق یک سوزن زیرپوستی با لبه برش‌دار اشاره دارد.
  • سوزن خشک

 

در مقایسه با سوزن مرطوب، سوزن خشک به وارد کردن یک سوزن رشته ای جامد در یک TrP بدون وارد کردن هیچ ماده ای اشاره دارد. علاوه بر این، سوزن خشک نیز می تواند با جریان الکتریکی ترکیب شود و روش های دیگری مانند سوزن خشک الکتریکی یا الکترولیز به انگلیسی : Per-cutaneous Electrical Stimulation از راه پوست را ایجاد کند.

تعریف سوزن خشک از نگاه دو انجمن فیزیوتراپی در جهان:

حداقل در برخی از مشاغل مراقبت های بهداشتی انجمن فیزیوتراپی آمریکا (APTA) سوزن خشک را به صورت زیر تعریف می کند:
مداخله ماهرانه با استفاده از یک سوزن رشته ای نازک برای نفوذ به پوست که TrPs میوفاسیال، ماهیچه ها و بافت همبند را برای مدیریت اختلالات عصبی-عضلانی-اسکلتی تحریک می کند.
انجمن فیزیوتراپیست های استرالیایی طب سوزنی سوزن خشک را اینگونه توصیف می کند:
سوزن زدن سریع و کوتاه مدت به بافت های تغییر یافته یا ناکارآمد به منظور بهبود یا بازیابی عملکرد. این ممکن است شامل سوزن زدن TrPs میوفاشیال، پریوستوم و بافت های همبند باشد. ممکن است با سوزن طب سوزنی یا هر سوزنی بدون تزریق مایع انجام شود.

فواید سوزن خشک: (تخصصی)

متاآنالیز انجام شده توسط هال و همکاران، اثربخشی سوزن خشک را بر درد شانه بررسی کرد. این پژوهش شامل 11 کارآزمایی بود و به این نتیجه رسید که شواهد کمی از کاربرد خشک سوزن در ناحیه شانه برای درمان بیماران مبتلا به درد یا اختلال عملکرد اندام فوقانی حمایت می کند. با این حال، نتایج حاصل از ترکیبی از مطالعات شامل بیماران مبتلا به بیماری‌های اسکلتی عضلانی (شانه درد) و همچنین عصبی (سکته مغزی) است؛ بنابراین، این نتایج باید در این مرحله با احتیاط مورد توجه قرار گیرند.
اثربخشی سوزن خشک برای مدیریت بیماران مبتلا به درد پاشنه کف پا نیز در یک متاآنالیز اخیر شامل هفت کارآزمایی بالینی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این بود که TrP-DN برای کاهش شدت درد موثر است، در مقایسه با مداخله کنترل. نکته مهم، TrP-DN در انجام طولانی مدت عوارض یکسانی نسبت به درمان کنترل داشت.
همچنین شواهدی از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده با کیفیت بالا وجود دارد که در بررسی‌های ذکر شده در بالا گنجانده نشده‌اند و جای بحث دارند. یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با بررسی اثرات طولانی مدت TrP-DN برای سندرم درد ساب آکرومیال نشان داد که TrP-DN همراه با ورزش نسبت به ورزش به تنهایی برای بهبود ناتوانی در 6 ماه موثرتر بود.
با این وجود، باید تشخیص داد که TrP-DN برای شرایط درد اسکلتی عضلانی زانو موثر نیست. Espí-López و همکاران مشاهده کردند که گنجاندن TrP-DN در یک برنامه درمانی دستی و تمرین منجر به نتایج بهتری برای درد و ناتوانی در افراد مبتلا به سندرم درد کشکک - رانی نمی شود. به طور مشابه، استفاده از TrP-DN همراه با ورزش به اندازه ورزش به تنهایی برای بهبود درد و عملکرد در بزرگسالان مبتلا به استئوآرتریت زانو موثر است. اختلاف ممکن است به تفاوت در تکنیک سوزن زدن، استدلال بالینی برای اعمال مداخله، جمعیت بیمار، معیارهای تشخیصی TrP، تشکیل پزشکانی که این تکنیک را به کار می‌برند، مرتبط باشد. . علاوه بر این، همچنین ممکن است در برخی از مناطق، مانند زانو، استفاده از درای نیدلینگ با مداخلات دیگر ترکیب شود، به عنوان مثال، جریان الکتریکی (درای نیدلینگ الکتریکی).

روند درمانی سوزن خشک چیست؟ (تحقیق علمی و تخصصی)

مطالعه حیوانی توسط دومینگو و همکاران نشان داد که قرار دادن سوزن باعث ایجاد یک داگام عصبی عضلانی می شود که از اثر TrP-DN بر صفحه انتهایی عضله حمایت می کند. روش سوزن زدن، از ارتباط پاسخ‌های انقباض موضعی در طول استفاده از سوزن خشک حمایت می‌کند. در واقع، افزایش جریان خون عضلانی و اکسیژن‌رسانی مشاهده شده پس از TrP-DN کاهش انقباض سارکومر را نشان میدهد.
از دیدگاه نوروفیزیولوژیک، TrP-DN ممکن است حساسیت محیطی و مرکزی را با حذف منبع درد محیطی (ناحیه TrP)، با تعدیل فعالیت شاخ پشتی ستون فقرات، و با فعال کردن مسیرهای درد مهاری مرکزی کاهش دهد. مشخص است که قرار دادن یک سوزن به بدن مکانیسم‌های نوروفیزیولوژیک طبیعی مختلفی مانند تحریک فیبرهای Aδ و C یا فعال‌سازی نواحی مغزی قشر مغز را تحریک می کند، اما این اثرات مورد بحث قرار نخواهند گرفت زیرا در درمان‌های سوزنی، به عنوان مثال، طب سوزنی، رایج هستند و فقط با TrP مرتبط نیستند.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد TrP-DN می تواند در سطوح مختلف سیستم عصبی وارد شود. اولین مکانیسم کاهش درد محیطی است. مطالعات همکاران کاهش فوری غلظت محیطی انتقال دهنده های عصبی، از جمله پپتید یا ماده P مربوط به ژن کلسی تونین و همچنین چندین سیتوکین و اینترلوکین را در مایع خارج سلولی TrP پس از وارد کردن سوزن مشاهده کردند. 14،15 Hsieh و همکاران تایید کردند که سوزن خشک، واسطه های شیمیایی مرتبط با درد و التهاب را با گزارش و افزایش سطوح β-اندورفین و TNF-α و کاهش سطح ماده P پس از استفاده از سوزن خشک در یک مدل حیوانی تعدیل کرد. در مرحله دوم، کاهش فعالیت نورون شاخ پشتی ستون فقرات. مکانیسم طناب نخاعی توسط مطالعاتی که اثرات دور از TrP-DN را در عضلاتی که به طور آناتومیکی در ناحیه درد ارجاعی عضله سوزنی قرار دارند، پشتیبانی می‌کند. این اثر دور دو طرفه است، سوزن زدن به یک عضله پروگزیمال منجر به یک اثر از راه دور بر روی عضله دیستال مرتبط می شود و سوزن زدن یک عضله دیستال منجر به اثر از راه دور بر روی عضله نزدیک تر آن می شود. سوزن خشک به یک مسیر آوران دست نخورده از محل سوزن به نخاع بستگی دارد و نورون های شاخ پشتی طبیعی در آن سطوح عصب دهی عضله مربوطه عمل می کنند. مهمتر از همه، اثر دور TrP-DN شامل کاهش سطح ماده P در لایه های سطحی نخاعی شاخ پشتی است.
در نهایت، کاهش فعالیت نورون شاخ پشتی منجر به مرحله سوم یعنی ساقه مغز می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان‌های سوزن‌زنی نواحی مغزی درگیر در پردازش حسی-حرکتی، از جمله اینسولا، تالاموس، قشر کمربندی قدامی یا قشر حسی تنی را فعال می‌کنند، اما همچنین نواحی مغزی درگیر در شبکه نئوکورتیکال لیمبیک-پارالیمبیک، مانند قشر پیش پیشانی داخلی، دمی را غیرفعال می‌کنند.

بررسی درمان همزمان انقباض موضعی عضلات با سوزن خشک

احتمالاً گسترده‌ترین رویکرد سوزن‌زنی مورد استفاده برای مدیریت TrP، همان روشی است که توسط Hong:27 روش سوزن‌زنی سریع و خارج از TrP توصیف شده است، این تکنیک بدین صورت است که سوزن ها در TrP قرارد داده می شوند تا زمانی که اولین پاسخ انقباض موضعی به دست آید. هنگامی که اولین پاسخ انقباض موضعی به دست آمد، سوزن بدون چرخش به بالا و پایین حرکت می‌کند تا پاسخ‌های انقباض موضعی بیشتری دریافت کند.
با این حال، تعداد پاسخ‌های انقباض محلی مورد نیاز برای به دست آوردن یک نتیجه مثبت همیشه موضوع بحث بوده است. اخیرا هیچ تفاوت بالینی در بهبود شدت درد با این روش یافت نشده است، بسته به تعداد پاسخ‌های انقباض موضعی (یک، دو، سه یا شش) که در طول استفاده از TrP-DN در عضله ذوزنقه فوقانی در افراد مبتلا به درد مکانیکی گردن ایجاد می‌شود. به طور مشابه، کوپنهاور و همکاران نیز هیچ تفاوتی در درد و تغییرات عملکردی بین افراد مبتلا به کمردرد که در طی سوزن خشک مولتی‌فیدوس کمری پاسخ انقباض موضعی را تجربه می‌کنند و افرادی که پاسخ‌های انقباض موضعی را تجربه نمی‌کنند، پیدا نکردند. این موضوع جالبی است که نیاز به برانگیختن پاسخ‌های انقباض موضعی در طول استفاده از درمان‌های سوزنی مورد نیاز است.
بنابراین قبل از استفاده از هر روش سوزنی، باید به بیمار هشدار داده شود که تماس سوزن با یک TrP ممکن است باعث انقباض عضله یا ایجاد فلش درد از راه دور شود، زیرا، بسیاری از بیماران پاسخ انقباض موضعی را به عنوان یک احساس ناراحت کننده در طول درمان درک می کنند. برخی از پزشکان پیشنهاد کرده اند که استفاده از درد ارجاعی علاوه بر یا به جای پاسخ انقباض موضعی، در طول استفاده از TrP-DN انجام شوند. زیرا آنها معتقدند اگر یک ارجاع در طول معاینه بالینی یک TrP قبل از استفاده از درمان‌های سوزنی، ایجاد شود، می‌توان یک یا هر دو کار را نیز در طول روش سوزن‌زنی انجام و مورد مطالعه قرار داد. یک مطالعه جدید نشان داده است که استفاده از TrP-DN می تواند روشی آسان تر برای درد عضله نسبت به لمس های دستی باشد.

عوارض جانبی سوزن خشک چیست؟

پزشکان باید دستورالعمل‌هایی را برای انجام بی‌خطر بودن سوزن‌زنی خشک دنبال کنند، که می‌توان با آن در جاهای دیگر مشورت کرد. بنابراین، پزشک مورد نظر شما باید قبل از وارد کردن نوک سوزن، ناحیه TrP را به درستی شناسایی کند. در نظر گرفتن این نکته مهم است که استفاده صحیح از درمان‌های سوزن‌زنی به دانش عمیق آناتومی انسان و وضعیت بالینی بیمار برای به حداقل رساندن عوارض جانبی نیاز دارد. این نکته مهم است که وقتی یک پزشک یا فیزیوتراپیست مجرب و باتجربه از درمان های سوزنی مانند طب سوزنی35 یا TrP-DN36 برای میوفاشیال استفاده می کند، خطر عوارض جانبی کم است. پس به این مورد دقت کنیم که چه کلینیک یا پزشکی را انتخاب میکنیم.
موارد عوارض جانبی قابل توجهی از جمله پنوموتوراکس، سوراخ کردن معده، تامپوناد قلبی، هماتوم اپیدورال، همی پلژی یا عفونت ثبت شده است. بنابراین، اگرچه به نظر می‌رسد که درمان‌های سوزن‌زنی زمانی که به درستی اعمال شوند بی‌خطر هستند، نمی‌توان گفت که خطر عوارض بالقوه جدی وجود ندارد.

درد ناشی از سوزن یا درد پس از سوزن زدن

انجمن فیزیوتراپی آمریکا توصیه می کند که پس از استفاده از TrP-DN به بیماران در مورد وجود درد توصیه شود که به آن درد ناشی از سوزن یا درد پس از سوزن می گویند. که این درد میتواند جزیی باشد اما با انتخاب پزشک ماهر در مورد بیماران و پزشکان نیز با انتخاب روشهای کم خطرتر در سوزن درمانی برای بیمار می توانند عوارض و خطرات را کاهش دهند.
نکته مهم :
پزشکان پس از استفاده از TrP-DN از چندین روش درمانی برای کاهش درد ناشی از سوزن‌زنی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آموزش وضعیتی، اصلاح فعالیت، خود کششی، ورزش درمانی، یا تمرین مجدد عصبی حرکتی به دنبال TrP-DN می تواند به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از درمان در نظر گرفته شود.
این روش یعنی TrP-DN یک روش غیرفعال در درمان محسوب میشود پس بیمار باید روش های فعال را یاد بگیرد تا از عملکرد طبیعی آن عضله آگاه شود، در حالی که ساقه مغز در حال برنامه ریزی مجدد است تا قابلیت تازه بازسازی شده عضله را در دامنه فعالیت‌های روزانه بگنجاند، اگر چه در این مورد باید تحقیق بیشتری صورت بگیرد. اما به صورت کلی آموزش بیماران در این زمینه ها میتواند انتظارات واقعی بیماران را افزایش دهد.
با این وجود، معمولاً در عمل بالینی دیده می‌شود که اغلب بیماران معمولاً بین 48 تا 72 ساعت پس از مداخله، از درد/درد ناشی از سوزن‌زنی بهبود می‌یابند. این مشاهدات بالینی در مطالعات اخیر که اثرات برخی از تکنیک‌های پس از سوزن‌زنی را بررسی می‌کنند، به عنوان مثال، اسپری و کشش، فشرده‌سازی ایسکمیک ، یا ورزش غیرعادی با بار کم، تأیید شده است. این تحقیق می گوید: سوزن درمانی 12 ساعت پس از استفاده از TrP-DN باعث درد شد، اما در 48 و 72 ساعت بعد، همه بیماران از درد ناشی از سوزن‌سازی مستقل از مداخله پس از سوزن‌ درمانی بهبود یافتند.

تاریخچه بررسی سوزن خشک:

40 سال پیش بود که اولین مقاله در مورد استفاده از سوزن خشک برای مدیریت درد میوفاشیال منتشر شد. با این حال، هیچ اتفاق نظری در مورد برتری TrP-DN یا تزریق سوزنی وجود ندارد. دو متاآنالیز نشان داده اند که هر دو سوزن مرطوب (تزریق لیدوکائین) و TrP-DN به طور مشابه برای درد میوفاشیال گردن/شانه بدون تفاوت واضح بین هر دو درمان سوزنی موثر هستند. سوزن خشک در مقابل مطالعه پلاسبو و برای مطالعات سوزن خشک در مقابل تزریق لیدوکائین، در حالی که لیو و همکاران تنها اثرات کوتاه مدت و میان مدت را تجزیه و تحلیل کردند.
در سال 2016، آژانس داروها و فناوری های کانادا در سلامت، استفاده از سوزن خشک را در سیستم بهداشت عمومی پذیرفته است، بر اساس اثربخشی TrP-DN برای مدیریت سندرم های درد اسکلتی عضلانی در ربع بالایی و تحتانی؛ با این حال، باید اذعان داشت که بیشتر شواهد به اثرات کوتاه مدت (یک ماهه) یا میانی (3 ماهه) اشاره می کنند، اما نه بلندمدت (6 ماه) و روش های کور ناکافی می تواند منجر به اثرات اغراق آمیز در کارآزمایی های سوزن خشک شود.

تفاوت بین طب سوزنی و سوزن خشک :

در این قسمت میخواهیم بدانیم سوزن خشک بهتر است یا طب سوزنی که به متاآنالیزها و تحقیقات اشاره می شود. یک متاآنالیز اخیر که اثرات خشک کردن سوزن را برای مدیریت بیماران مبتلا به اختلالات گیجگاهی فکی بررسی کرده است، به این نتیجه رسید که سوزن خشک برای کاهش شدت درد نیز بهتر از سایر مداخلات است، این متاآنالیز شامل هفت کارآزمایی، عمدتاً با خطر بالای سوگیری بود، و همچنین اختلاف بین مداخلات سوزن خشک را گزارش کرد، که نشان می دهد شواهد فعلی بازنگری انجام شده توسط فرانس و همکاران شواهد ضعیفی در حمایت از هر گونه اثر معنی دار سوزن خشک برای مدیریت سردرد تنشی یافت. البته مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد، برخی از آنها وجود TrPs (طب سوزنی) را گزارش نکردند، و تنها یک مطالعه در مورد فراوانی یا شدت سردرد گزارش داد.
یک متاآنالیز PRISMA که در افراد مبتلا به کمردرد انجام شد، نشان داد که سوزن خشک برای کاهش شدت درد و ناتوانی مرتبط مؤثرتر از طب سوزنی است. پس از درمان، اما در پیگیری طولانی‌تر به طور مشابه مؤثر است.

موارد منع کاربرد سوزن خشک

موارد منع که مطلقا نباید سوزن خشک استفاده شود:

 

  • در بیمار مبتلا به فوبیای سوزنی.
  • بیمار دارای ترس در این مورد و یا کسی که به طور کامل صبوری نشان نمیدهد.
  • ناتوانی در رضایت - ارتباط، شناختی، عوامل مرتبط با سن.
  • اورژانس پزشکی یا وضعیت پزشکی حاد.
  • بر روی یک ناحیه یا اندام مبتلا به لنف ادم، زیرا ممکن است خطر عفونت/سلولیت و دشواری مبارزه با عفونت را در صورت لزوم افزایش دهد.
  • به هر دلیلی که از نظر پزشک نامناسب باشد.

 

موارد منع نسبی سوزن خشک :

 

  • بدن متمایل به خونریزی غیر طبیعی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماری های عروقی
  • دیابت
  • بارداری
  • زیر 12 سال
  • بیماران ضعیف
  • بیماران مبتلا به صرع
  • بیمار دارای وضعیت روانی نامناسب
  • بیماران آلرژیک
  • یا به هر دلیلی که پزشک تشخیص دهد که نامناسب است.

 

 

این مقاله که خواندید با کمک و استناد به مقاله تخصصی – پزشکی در زمینه سوزن درمانی و نقاط ماشه ای که لینک آن سوزن خشک نقطه ماشه ای برای درمان سندرم درد میوفاشیال است تهیه و تنظیم گردید امیدواریم تیم محتوای ما توانسته باشد بر بار علمی شما نسبت به موضوع مقاله افزوده باشد. با نظرات و کامنت های خود خوشحال کنید.

 

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهد

ثبت نظر به این مقاله

ثبت