الکتروآکوپانکچر (طب سوزنی الکتریکی)

فیزیوتراپی 18 آذر, 1398 12/9/2019
الکتروآکوپانکچر (طب سوزنی الکتریکی)

یکی‌ از درمانهای مطرح شده در دنیای پزشکی مدرن، طب سوزنی است. این درمان ، روش قدیمی چینی است که با تمرکز بر روی نقاط سطحی اعصاب و انرژی بدن، به درمان اختلالات بدن می پردازد. یکی از روشهای طب سوزنی، استفاده از دستگاه الکترواکوپانچر است. الکتروآکوپانکچر یکی از متدهای نوین درمانی در فیزیوتراپی است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط متخصصان فرانسوی به منظور تسکین و کاهش درد مورد استفاده قرار گرفت.

این روش درمانی که امروزه در فیزیوتراپی کاربرد وسیعی دارد می تواند در تسکین درد اندام های مختلف همچون کمر و گردن، مفاصل و استخوان‌ها موثر باشد.

این روش درمانی، شکل تغییر یافته ای از طب سوزنی است که در آن از دو سوزن استفاده می شود. در طول درمان یک جریان الکتریکی ضعیف بین این دو سوزن عبور می کند. سوزن های طب سوزنی در نقاط مشخص شده توسط فیزیوتراپیست قرار داده می شوند. سپس الکترودهای دستگاه الکترواکوپانکچر به این سوزن ها متصل می شوند. به طور معمول مدت زمان هر جلسه درمانی حدود ۲۰ دقیقه می باشد. الکتروآکوپانکچر سبب تحریک گیرنده های عصبی شده و به افزایش تولید و ترشح هورمون های ضد درد طبیعی در بدن مانند اندروفین و انکفالین کمک می کند.

این روش در کنار درمانهای دیگر فیزیوتراپی به صورت مکمل استفاده میشود و باعث میشود تاثیر درمان بیشتر شده و زمان رسیدن به نتیجه ی مطلوب کوتاهتر شود.

موارد کاربرد الکتروآکوپانکچر

• کمردرد
  • زانودرد
  • درد گردن